LIFE

Câți bani au cheltuit pe TV partidele în campania electorală

Perioada campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare a fost o adevărată gură de oxigen pentru posturile de știri. Fiecare a încasat, potrivit estimărilor Paginademedia.ro, o sumă consistentă: de la jumătate de milion de euro în sus!

Șase posturi TV au avut reclame electorale, emisiuni dedicate contracost și mitinguri transmise în direct, plătite de partide: B1 TV, Realitatea TV, Antena 3, România TV, Digi 24 și Național TV. Estimările au două capitole: spoturile electorale(cu prețuri pe spot) și emisiunile de promovare electorală(cu tarife diferite, pe minute, pentru mitingurile date în direct sau pentru prezențele candidaților în emisiunile dedicate).

Tarifele pe spot sau pe minutul de prezență au fost fixe și au fost declarate de posturile TV la CNA înaintea campaniilor electorale (au variat de la 500 de euro pe spot, în cazul Realitatea TV, la 2.000-3.000 de euro pe minut, în cazurile Antena 3 și România TV și chiar la 7.500 de euro pentru 10 minute la Digi 24).

PSD (cu un scor de 22,5% în alegeri) și PNL (27%) au cheltuit cel mai mult pe posturile TV. Aproape două milioane de euro a cheltuit PSD în campanie. PNL a plătit în jur de 1,1 milioane de euro. Cel mai puțin a cheltuit pe TV Alianța USR Plus 2020 (22,3% la alegeri): în jur de 130.000 de euro, de peste 15 ori mai puțin decât PSD. Candidații USR Plus au avut undeva la 30 de spoturi difuzate (aproape toate pe Realitatea TV), față de aproape 750 de reclame date de PSD pe televiziune.

Cea mai mare parte a banilor PSD s-a dus la Antena 3 (peste jumătate de milion de euro) și la România TV (peste 700.000 de euro). Către B1 TV s-au dus 220.000 de euro, iar la Digi 24, aproape 200.000. Realitatea TV a primit publicitate electorală de aproape 140.000 de euro. Național TV a “ciupit” din “tortul” PSD o felie de 82.000 de euro.

Partidul Național Liberal a “dirijat” bani către aproape toate posturile. Doar la Antena 3 nu a avut deloc publicitate electorală. A avut, în schimb, pe România TV (spre 600.000 de euro), dar și la B1 TV (220.000), Digi 24 (200.000), Realitatea TV și Național TV.

Formațiunea lui Călin Popescu Tăriceanu a fost ceva mai selectivă: a ocolit Realitatea TV, B1 TV și Național TV. A alocat mai mult pe România TV (140.000 de euro) și ceva mai puțin pe Antena 3 (în jur de 50.000) și Digi 24 (40.000)

Mișcarea Populară a lui Traian Băsescu a direcționat cei mai mulți bani către România TV (aproape 180.000). În jur de 70.000 de euro s-au dus la B1 TV și la Realitatea, în timp ce Digi 24 a făcut publicitate electorală pentru PMP de 40.000 de euro. Nimic la Antena 3 și la Național TV

Formațiunea lui Victor Ponta a investit în publicitate electorală pe toate posturile din campanie. Cel mai mult la România TV (peste 250.000 de euro) și la Realitatea TV.

Alianța 2020 USR Plus. USR Plus a fost “Alianța invizibilă”. Tot bugetul lor de pe TV a fost de 80.000 de euro, de peste 20 de ori mai puțin decât a cheltuit PSD. Aproape toată expunerea USR Plus a fost pe Realitatea TV. Au mai avut vreo patru spoturi răzlețe – doar cu Clotilde Armand, pe B1 și la Digi 24.

România TV a încasat cel mai mult. Suma estimată de Paginademedia.ro se duce spre două milioane de euro. Plusul mare față de Antena 3 vine de la bugetele PNL și PMP (Antena 3 nu a avut deloc de la aceste partide), dar și de la ALDE și PSD (cu sume mai mari decât cele date la postul Intact). Antena 3 a avut publicitate electorală doar pentru două partide: PSD și Pro România lui Victor Ponta. Total: 710.000 de euro. B1 TV a totalizat, din estimările Paginademedia.ro, 620.000 de euro. Realitatea TV a avut cele mai mici tarife, cel putin la spoturi (500 de euro în Prime-Time, față de 2.000 de euro la Antena 3, de exemplu). A numărat însă multe difuzări, așa că a totalizat, din estimări, 580.000 de euro. Digi 24 a fost aproape de Realitatea TV. În jur de 580.000 de euro, din care aproape 400.000 de euro au venit, în md egal, de la PSD și PNL. Național TV a fost departe de stațiile de știri. A fost însă singurul canal generalist care a “gustat” din campania electorală (și Prima TV se înscrisese în campanie, dar nu a avut spoturi): aproape 140.000 de euro a fost “felia” Național TV.

Comment here