Ultima Ora

16:10 Patriarhul Daniel: Constantin Brâncuşi a unit credinţa cu arta, naţionalul cu universalul şi efemerul cu eternul

Constantin Brâncuşi “a unit credinţa cu arta, naţionalul cu universalul şi efemerul cu eternul”, “de aceea Coloana fără sfârşit a operei sale este şi Coloana nemuririi sale”, afirmă Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, relatează agerpres.ro.

La aniversarea a 144 de ani de la naşterea părintelui sculpturii moderne, pe site-ul basilica.ro au fost postate, miercuri, zece citate ale Patriarhului Daniel, preluate din studiul-album “Brâncuşi: sculptor creştin ortodox”.

Întâistătătorul BOR consideră că Brâncuşi “era convins de profunda legătură sau simbioză dintre religie şi artă în istoria umanităţii”.

“Asemenea tuturor credincioşilor din trecut şi de astăzi, sculptorul Constantin Brâncuşi simţea că trăieşte şi creează în interiorul lumii create de Dumnezeu, Făcătorul cerului şi al pământului. De aceea, pentru Brâncuşi opera omului-artist trebuie să se realizeze în armonie şi în conlucrare cu Dumnezeu-Creatorul”, afirmă patriarhul.

El adaugă că “pentru Brâncuşi creşterea copacilor, zborul păsărilor, înotul peştilor, săltatul broaştei ţestoase, iubirea din sărutul omului şi tot elanul vieţii sunt contemplate şi sculptate ca aspiraţie după bucurie netrecătoare şi elan spre lumina cerească”.

Pentru patriarh, “credinţa şi viaţa spirituală ale artistului Constantin Brâncuşi nu sunt susţinute de o teologie intelectuală sistematică, academică, ci de o teologie implicită, cultică sau liturgică, de expresie imnografică şi iconică, ce suscită în credincios nu atât o reflecţie intelectuală asupra existenţei, cât o vedere spirituală creştină asupra vieţii”.

“Opera lui Brâncuşi are multiple semnificaţii filosofice şi artistice, dar legătura dintre artă şi credinţă este o constantă în toată opera sa, mai ales în celebra sa capodoperă de la Târgu-Jiu, şi anume Ansamblul comemorativ al eroilor, care simbolizează, într-o concentrare triptică: taina iubirii jertfelnice, a bucuriei pascale şi a luminii eterne. (…) Poarta Sărutului este un monument ‘pascal’, adică el reprezintă o trecere prin moarte şi dincolo de moarte, în nemurirea simbolizată de Coloana fără sfârşit sau ‘Coloana nemuririi'”, spune patriarhul Daniel.

PF Daniel afirmă că “părintele artei moderne, Constantin Brâncuşi, este un român care s-a înscris în circuitul valorilor universale perene”.

“Fiind în acelaşi timp român tradiţional şi artist modern universal, Constantin Brâncuşi nu s-a înstrăinat de propria identitate când se afla printre străini, deoarece a căutat ‘esenţa lucrurilor’ dincolo de aparenţe efemere şi a descoperit spaţiul spiritual al libertăţii creatoare în interiorul oricărui spaţiu geografic. A descoperit luminile vieţii eterne dincolo de orice semn al morţii din lumea materială trecătoare”, consideră înaltul ierarh.

În viziunea acestuia “materia sculptată de Brâncuşi cheamă pe cel ce o contemplă la trăire spirituală profundă, mai precis îl invită să devină sculptorul sau artistul propriei sale vieţi, descoperind şi cultivând vocaţia sa personală ca împlinire a unei aspiraţii tainice”.

buy albuterol online

buy chantix

antabuse

Comment here